مراقبت های بعد از ارایش دایم و تتو چیست؟

جزئیات سوالات

پربازدیدترین ها

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

Hair leprosy

برای خشکی وزی مو چه کنیم؟

What to do with dry and frizzy hair?

مراقبت های بعد از اکستنشن مژه چیست ؟

Baghd extension care

مراقبت های بعد از ارایش دایم و تتو چیست؟

دوشنبه 18 دی 1402 Tattoo care and permanent makeup
مراقبت های بعد از ارایش دایم و تتو چیست؟

مراقبت‌های بعد از آرایش دائم و نیمه دائم شامل چه مواردی است؟ این روزها استفاده از روش‌های آرایش دائم و نیمه دائم برای زیباتر به نظر رسیدن ظاهر لب‌ها، چشم و ابروها بسیار رایج شده است. آرایش دائم و نیمه دائم درواقع تکنیکی است که در آن با استفاده از تاتو یا رنگدانه دائمی نواقص چهره برطرف می‌شود و فرد بدون نیاز به آرایش روزانه، ظاهری زیباتر پیدا می‌کند. آشنایی با روش‌های مراقبت‌های بعد از آرایش دائم از میکروبلیدینگ ابرو گرفته تا تتو خط لب و خط چشم و تاتو لب به شما کمک می‌کند تا پس از استفاده از این تکنیک‌ها با مشکل سلامتی روبرو نشوید و بدون کوچک‌ترین خطری از ظاهر جدید و بی‌نقص خودتان لذت ببرید. در این مقاله از سایت صندلی قصد داریم شما را با مهم‌ترین و اصولی‌ترین مراقبت‌های قبل و بعد از آرایش دائم و نیمه دائم آشنا کنیم.

نکات مهم قبل و بعد از آرایش دائم

اگر قصد دارید از آرایش دائم و نیمه دائم استفاده کنید، لازم است قبل از هر کاری با نکات مهم و مراقبت‌های قبل از آن آشنا شوید. در ادامه به مراقبت‌های قبل از انجام آرایش دائم اشاره شده است.

  • حداقل 3 هفته قبل از انجام آرایش دائم و نیمه دائم نباید از بوتاکس و تزریق ژل و فیلر استفاده کنید.
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین، امگا 3 و انواع آنتی‌بیوتیک، ویتامین‌ها و قرص آهن و انواع مسکن قبل از انجام آرایش دائم و نیمه دائم غیرمجاز است.
  • قبل از انجام آرایش دائم و نیمه دائم به هیچ عنوان نباید از مشروبات الکلی و سیگار استفاده کنید.

مراقبت‌های مهم بعد از آرایش دائم و نیمه دائم

رعایت نکات بهداشتی و توجه به مراقبت‌ های بعد از آرایش دائم از بروز مشکلات احتمالی بعد از آن جلوگیری می‌کند و ماندگاری آرایش دائم و نیمه دائم را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در ادامه می‌توانید با نکات مهم مراقبت‌های بعد از آرایش دائم به طور کامل آشنا شوید.

 

1- به محل آرایش دائم فشار وارد نکنید

اولین نکته برای مراقبت بعد از آرایش دائم عدم ایجاد فشار روی ناحیه مورد‌نظر است. به‌خاطر داشته باشید که بعد از این تکنیک به‌هیچ‌عنوان نباید با دست یا هر وسیله دیگری روی محل مورد‌نظر فشار وارد کنید و از خاراندن پوست و ایجاد اصطکاک یا تحریک پوست جدا اجتناب کنید.

2- به ناحیه زخم دست نزنید

بعد از انجام آرایش دائم ممکن است روی پوست زخم‌هایی ایجاد شود. به‌هیچ‌عنوان نباید روی زخم‌های پوستی دست بزنید و آن‌ها را بکنید. این کار موجب تاخیر در بهبود زخم‌ها و ایجاد عفونت می‌شود. معمولا زخم‌های ایجاد شده بعد از آرایش دائم بسیار محدود هستند و خود به خود برطرف می‌شوند.

3- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

یکی دیگر از نکات مراقبتی بعد از آرایش دائم، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. نور خورشید ممکن است موجب از بین رفتن رنگ آرایش دائم و التهاب و بروز حساسیت‌های پوستی شود. بهتر است تا چند روز در زمان‌هایی که آفتاب کمتر است بیرون بروید یا از کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

4- محل آرایش دائم را خیس نکنید

معمولا کارشناسان بعد از انجام آرایش دائم توصیه می‌کنند تا حداقل برای 48 ساعت محل مورد‌نظر را خیس نکنید و آب نزنید. این موضوع به‌خصوص بعد از میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ ابرو و چشم اهمیت زیادی دارد. در پاسخ به این سوال که چند روز بعد از تاتو خط چشم بریم حموم، باید بدانید که معمولا بعد از 48 ساعت می‌توانید دوش بگیرید ولی بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و مدت زمان دوش گرفتن کوتاه باشد.

5- از تزریق بوتاکس و ژل اجتناب کنید

اگر از آرایش دائم و نیمه دائم استفاده می‌کنید حداقل تا 3 هفته مجاز به تزریق بوتاکس و ژل نیستید. درواقع یکی از مراقبت‌ های قبل و بعد از میکروبلیدینگ ابرو و انواع آرایش دائم، عدم تزریق بوتاکس و ژل است. به‌خاطر داشته باشید که بوتاکس کردن هم 3 هفته بعد از آرایش دائم و هم 3 هفته قبل از آن ممنوع است.

6- از فعالیت بدنی شدید و ورزش اجتناب کنید

به‌طور‌کلی بعد از انجام آرایش دائم و نیمه دائم امکان ایجاد زخم‌های سطحی روی پوست طبیعی است. ورزش کردن موجب تعریق می‌شود و این تعریق زمینه ایجاد خارش و سوزش را روی پوست آسیب‌دیده فراهم می‌کند. یکی از مراقب‌ های بعد از آرایش دائم ابرو و صورت این است که برای چند هفته و تا خوب شدن کامل زخم‌های پوستی از ورزش و فعالیت بدنی شدید اجتناب کنید.

7- از لیف کشیدن روی پوست آسیب دیده اجتناب کنید

هر چند استفاده از لیف و کیسه روی پوست صورت چندان عمل جایزی نیست و به پوست حساس صورت در حالت عادی هم آسیب وارد می‌کند، اما اگر به این کار عادت دارید، بهتر است بعد از انجام آرایش دائم و نیمه دائم برای مدتی این کار را انجام ندهید. استفاده از لیف موجب تحریک و التهاب پوست آسیب‌دیده می‌شود و جلوی ترمیم شدن پوست بعد از انجام خدمات آرایش دائم را می‌گیرد.

8- سولاریوم و سونا را برای مدتی فراموش کنید

یکی دیگر از مراقبت‌ های بعد از میکروپیگمنتیشن ابرو و انواع آرایش دائم عدم استفاده از سولاریوم و سونا برای چند روز است. سولاریوم تاثیری شبیه به تابش نور خورشید بر پوست دارد و موجب از بین رفتن رنگ آرایش دائم می‌شود. از طرف دیگر سولاریوم و سونا حساسیت و التهاب پوست را افزایش می‌دهند و از همین رو تا چند روز پس از آرایش دائم نباید از این روش‌ها استفاده کنید.

9- لیزر نکنید

اگر برای از بین بردن موی زائد از لیزر استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل تا 10 روز پس از آرایش دائم از لیزر کردن آن ناحیه اجتناب کنید. این کار ماندگاری آرایش را کاهش می‌دهد و موجب حساس شدن پوست شما می‌شود.

10- از الکل دوری کنید

مصرف الکل چه به صورت خوراکی و به صورت موضعی بعد از آرایش دائم و نیمه دائم ممنوع است. بنابراین بهتر است تا 2 هفته پس از انجام آرایش دائم از الکل به هر شکلی دوری کنید.

11- مراقب بخار آب باشید

یکی دیگر از مراقبت‌ های بعد از میکروبلیدینگ یا میکروپیگمنتیشن ابرو دوری کردن از بخار آب است. مراقب باشید تا 2 هفته پس از آرایش دائم و نیمه دائم نباید در معرض بخار آب قرار بگیرید، زیرا این موضوع موجب کاهش ماندگاری آرایش دائم و نیمه دائم شما می‌شود.

12- از قرار دادن کمپرس یخ روی محل آرایش اجتناب کنید

آرایش دائم ممکن است موجب التهاب و تحریک پوست شود، اما به‌خاطر داشته باشید که استفاده از کیسه یخ روی محل آرایش دائم به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. برای کاهش التهاب می‌توانید کیسه یخ را داخل یک پارچه خشک قرار دهید و سپس آن صرفا را در نزدیکی محل مورد‌نظر بگذارید. بهتر است این کار را بیشتر از روزی یک بار تکرار نکنید.

13- از پماد ویتامین A استفاده کنید

استفاده از پماد ویتامین آ بعد از میکروبلیدینگ و انواع آرایش دائم بسیار رایج است. این پماد به ترمیم پوست و نرم شدن آن کمک می‌کند و جلوی پوسته‌پوسته شدن پوست شما را می‌گیرد. برای ترمیم پوست پس از آرایش دائم می‌توانید روزی 2 تا 3 بار از پماد استریل ویتامین A استفاده کنید. بهتر است این کار را 7 تا 10 روز پس از آرایش دائم انجام دهید.

14- از پمادهای ترمیمی استفاده کنید

یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از آرایش دائم ابرو و انواع آرایش دائم صورت استفاده از کرم‌های ترمیمی است. استفاده از این کرم‌ها در ترمیم پوست و از بین بردن اسکار پوستی موثر هستند. می‌توانید از این پمادها با تجویز پزشک یا متخصص زیبایی استفاده کنید.

15- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد‌آفتاب برای داشتن پوستی سالم در هر حالتی ضروری است. بعد از انجام آرایش دائم مصرف کرم ضد‌آفتاب می‌تواند به حفظ رنگ آرایش دائم و جلوگیری از کم‌رنگ شدن آن کمک کند.

16- لب‌ها را هر روز پاکسازی کنید

اگر از میکروپیگمنتیشن در ناحیه لب استفاده کرده‌اید، باید تا 3 روز هر 2 تا 3 ساعت یک بار با پنبه استریل لب‌ها را تمیز کنید. این کار به ترمیم و ماندگاری بیشتر رنگ آرایش دائم شما در ناحیه لب کمک می‌کند.

17- محل میکروپیگمنتیشن را هر روز پاکسازی کنید

برای پاکسازی و درمان ورم چشم بعد از تاتو خط چشم باید هر روز با یک پنبه مرطوب به آرامی محل آرایش دائم را تمیز کنید. بهتر است این کار را هر چند ساعت یک بار و به درست به همان روشی که متخصص توصیه کرده است، انجام دهید.

18- تغذیه مناسبی داشته باشید

فراموش نکنید بعد از هر نوع عمل زیبایی یا هر آسیبی که به پوست ما وارد می‌شود، بدن به خوبی خود را ترمیم می‌کند و زخم‌ها خیلی زود برطرف می‌شوند. مهم‌ترین موضوعی که باید در مورد مراقبت‌ های بعد از آرایش دائم از انواع تاتو چشم، لب، ابرو و بن مژه تا میکروبلیدینگ به‌خاطر داشته باشید، تغذیه مناسب است. سعی کنید روزانه از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید تا روند کلاژن‌سازی به‌خوبی انجام شود و پوست شما هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

19- از ترمیم مجدد غافل نشوید

ترمیم خط چشم و بن مژه یا میکروبلیدینگ ابرو بعد از چند روز یک راهکار موثر برای افزایش ماندگاری و بهبود رنگ انواع آرایش دائم و تاتو است. معمولا باید بعد از حدود 30 روز پس از اولین مرتبه انجام آرایش دائم، یک بار دیگر آن را ترمیم کنید تا ماندگاری آرایش شما بیشتر شود.

20- از آرایش کردن اجتناب کنید

مهم‌ترین مراقبت بعد از تاتو خط چشم، لب و ابرو و نکته مراقبتی انواع آرایش دائم این است که محل مورد‌نظر را تمیز نگه دارید و از آرایش کردن در این منطقه اجتناب کنید. به‌خاطر داشته باشید که حداقل تا 3 روز پس از آرایش دائم نباید آرایش کنید.

21- روی صورت نخوابید

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از آرایش دائم عدم فشار روی ناحیه مورد‌نظر است. بعد از آرایش دائم به‌هیچ‌عنوان روی صورت نخوابید و از وارد کردن فشار به محل مورد نظر اجتناب کنید.

مراقبت‌های بعد از آرایش دائم لب (میکروپیگمنتیشن لب، تاتو خط لب، شیدینگ لب و رژلب دائم و …)

یکی از رایج‌ترین روش‌های آرایش دائم لب خدمات زیبایی مثل میکروپیگمنتیشن لب، شیدینگ لب، تاتو خط لب و رژ لب دائمی و … است. مدت زمان بهبود آرایش دائم لب برای افراد مختلف متفاوت است اما این زمان به ‌طور میانگین از ۵ روز تا ۲ هفته متغیر است. برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریع‌تر این آرایش دائم لب لازم است تا چند روز مراقبت‌های خاصی را انجام دهید. در ادامه به برخی از مراقبت‌ های بعد از تاتو خط لب و رژلب دائم اشاره شده است.

  • از شستشوی لب‌ها تا 3 روز اجتناب کنید.
  • برای از بین بردن التهاب تا 12 ساعت از کمپرس یخ همراه با یک پارچه نخی خشک استفاده کنید.
  • از چه پمادهایی برای ترمیم لب برای از تتو خط لب و رژلب دائمی استفاده کنیم؟ بهتر است از پماد هیدروکورتیزون و پماد ویتامین A روی لب‌ها استفاده کنید.
  • تا یک هفته از رفتن به سونا و استخر اجتناب کنید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • توصیه می‌شود تا زمان بهبود کامل تاتو خط لب، تاتو رژلب و شیدینگ لب و … از رژلب استفاده نکنید.
  • از روز سوم به بعد هم تا ترمیم کامل لب، لب‌ها را با آب خالی بشویید. اگر می‌خواهید از شوینده استفاده کنید از شوینده‌های ملایمی مثل شامپو بچه استفاده کنید.
  • برای شستن لب‌ها از آب سرد و ولرم استفاده کنید.
  • بعد از شیدینگ لب، لب‌ها شروع به پوسته‌ریزی می‌کنند که باید از کندن این پوسته‌ها خودداری کنید و لب‌ها را با وازلین یا روغن نارگیل چرب نگه دارید که خشک نشوند.

 


نظرات (0)




با ما در ارتباط باشید...